​​​

Checklista för dig som vill ansluta till E-hälsomyndighetens produktionsmiljö

Syftet med checklistan är att vara ett stöd för dig som önskar ansluta till E-hälsomyndighetens produktionsmiljö. Här beskrivs det som måste finnas på plats innan anslutning och var man hittar mer information om de olika aktiviteterna i checklistan. Informationen här är endast en guide för att kunna få åtkomst till E-hälsomyndighetens tjänster. Krav och utvecklingsinformation med mera, för att anpassa system mot tjänsterna hanteras i respektive handbok för vård eller apotek.

 

Ett godkänt anslutningssystem

Ska du utveckla och ansluta med ett nytt system, eller göra förändringar i befintligt system, behöver du gå igenom vår godkännandeprocess som du kan läsa mer om under godkännandefliken. Har du ett redan godkänt system som du vill ansluta till oss kan du gå vidare till nästa punkt.

E-hälsomyndighetens säkerhetslösning (gäller senast vid anslutning till versionspaket 21 som inkluderar Nationell läkemedelslista)

För att kunna ansluta till Nationella läkemedelslistan via nya tjänstegränssnitten behöver alla aktörer använda E-hälsomyndighetens säkerhetslösning. Detta behöver ske senast 1 maj 2023. Mer information om E-hälsomyndighetens säkerhetslösning publiceras i nuläget löpande via E-hälsomyndighetens säkerhetslösning 

Beställning av teknisk anslutning 

Systemet som ska ansluta till eHälsomyndighetens tjänster måste också ha blivit godkänt av myndigheten. För  vissa anrop krävs certifikathantering av olika slag. På sidan beställning av teknisk anslutning beskriver vi mer vad som gäller kring certifikathantering. På samma sida finner du även beställningsblanketten.   

Uppgifter för validering av tjänsteleverantör (gäller senast vid anslutning till versionspaket 21 som inkluderar Nationell läkemedelslista)

Tjänsteleverantören som tillhandahåller systemet som anropar E-hälsomyndighetens tjänster behöver skicka in information till oss med uppgifter om organisationen som finns i saml-biljetten. Det vill säga den text som finns angiven i elementet audience i saml-biljetten.

Informationen som skickas i Audience-elementet måste stämma överens med den information som tjänsteleverantören angivit i beställningsblanketten för åtkomst till E-hälsomyndighetens tjänster.

För de tjänster som finns för användarkategorin vård- eller apotekspersonal, där tjänsteleverantör valt att gå via federationen Sambi, måste samma textsträng i elementet entity id även finnas i Sambis metadata.   

Exempel på hur det kan se ut i saml-biljetten 

<saml2:AudienceRestriction>
</saml2:AudienceRestriction>
 

Exempel på hur det kan se ut för användarkategori vård- eller apotekspersonal i Sambis metadata                                      

<md:EntityDescriptor xmlns:md="urn:oasis:names:tc:SAML:2.0:metadata" entityID="http://www.ehalsomyndigheten.se">
 

För mer information om anrop till tjänsterna se anropsinformationen i handboken.   

 

Versionshistorik

 

​Version Datum​ Kommentar​​
1.0​​ ​2018-09-07 ​Första utkast av sidan
​20.0 ​2020-03-04 ​Information om fortsatt dispens för SITHS-kort
​21.0 ​2020-03-12 ​Kompletterat med versionshistorik
22.0​​ ​2020-04-08 ​Förlängd dispens för SITHS-kort, borttagen mening om vidare utredning
​23.0 ​2020-04-08 ​Redaktionell ändring i informationen kring SITHS-kort
​​24.0 ​2020-05-15 ​Text inom parentes i rubriker för Medlemsskap i Sambi- eller Inerafederation och Uppgifter för validering av tjänsteleverantör har anpassats till riksdagens beslut om förskjutning av lagen om nationell läkemedelslista
25.0​ ​2021-03-12 ​Uppdateringar kring E-hälsomyndighetens säkerhetslösning
​25.1 ​2022-02-08 ​Uppdaterat information, korrigerat release 21.0 till versionspaket 21.
 

 

 

 
 

Fortsatt dispens från krav på tillitsnivå 3 för SITHS-kort